dinsdag 7 februari 2012

Washington: Daughters of the American Revolution

(English summary below)

Op de terugweg naar Nederland na de RootsTech Conferentie in Salt Lake City doe ik een paar dagen Washington. Aanleiding voor dit uitstapje was een boek dat ik in de Library of Congress wilde inzien in verband met een onderzoekje naar de familie Van Wyck, waarover later misschien meer. Ik had me voorgenomen om vandaag vooral buiten te zijn, na een week binnen zitten, en de National Mall te bezoeken. Dat is dé nationale herinneringsplek van de Verenigde Staten, tussen de Lincoln Memorial en het Capitool, met het Washington Monument (de obelisk), het Witte Huis, musea en monumenten voor alle oorlogen waarin de Amerikanen in de twintigste eeuw gevochten hebben.


DAR headquarters, Washington

Daughters of the American Revolution
Vanaf de 16th Street, waar mijn hotel ligt, liep ik rechts om het Witte Huis heen, de 17th Street in. Al snel werd mijn aandacht getrokken door een neo-classicistisch gebouw met tussen een zuilenrij drie grote spandoeken met de letters D A R en daaronder de woorden "Preservation", "Patriotism" en "Education". Dat is wat de vrouwen-vrijwilligersorganisatie Daughters of the American Revolution wil bevorderen. De organisatie heeft op dit moment 170.000 leden. Sinds de oprichting van de eerste afdeling in 1890 zijn 900.000 vrouwen lid geworden. De eerste Afro-Amerikaanse werd in 1977 toegelaten.De mannelijke tegenhanger, Sons of the American Revolution, is met 28.000 leden een stuk kleiner (hoofdkwartier in Louisville, Kentucky). Voor jongeren is er Children of the American Revolution.

 Van de DAR kan je lid worden als je kunt aantonen dat je afstamt van iemand die zich tijdens de Amerikaanse Revolutie heeft ingezet voor de onafhankelijkheid, als burger of als militair. Hij hoeft niet echt gevochten te hebben, het kan bij wijze van spreken ook een leverancier aan de troepen van de revolutionairen geweest zijn. Daar is genealogisch onderzoek voor nodig! Vijf minuten later stond ik binnen. Ik maakte eerste een rondje door het museum, kreeg door een DAR Daughter een rondleiding langs de stijlkamers van het gebouw en kocht in de gift shop als herinnering een pin met het woord "Patriot".
Daarna was de bibliotheek aan de beurt. DAR claimt de op twee na grootste genealogische collectie te hebben, na de Family History Library in Salt Lake City en de Library of Congress in Washington.Ik vroeg me af in hoeverre er afstammelingen van Nieuw-Nederlanders onder de revolutionairen waren. Of stonden zij meer aan de kant van de loyalisten? De dienstdoende bibliothecaresse verwees me voor een antwoord naar Jane, een collega met Nederlandse roots.

Jane Douma

Jane Douma
Als ik Jane in haar kantoor ontmoet is ze al door haar collega geïnformeerd over mijn komst. Ze begroet me met een "goedemiddag" en stelt zich voor als Jane Douma. "Doema" zegt men hier. Ze is archivaris bij de DAR en heeft inderdaad iets met haar Nederlandse wortels. Haar voorouders emigreerden naar Ottawa County in Michigan.Ze heeft voorouders in Zeeland, Zuid-Holland, Gelderland, Overijssel en natuurlijk Friesland. Met haar dochter bezocht ze Nederland en deed daar niet alleen de bekende trekpleisters voor toeristen als de Keukenhof en het Openluchtmuseum, maar ook allerlei plaatsen waar haar voorouders woonden. Over haar Nederlandse onderzoek heeft ze een blog My Dutch Ancestors


DAR Genealogical Research Systeem
Jane maakte me wegwijs in het DAR Genealogical Research System, dat online te raadplegen is. Je kunt zoeken in een database met 7,1 miljoen afstammelingen van ´patriots´. Zoeken op ´Van-namen´ levert al snel resultaat op, zoals Van Dyne (Van Duyne, Van Dine), Van Emmon, Van Fleet (Van Vleet, Van Vleit), Van Gilder (Van Gelder), Van Hook, Van Kirk, Van Leer, Van Liew (Van Lew, Van Lieuw) enz. Je kunt zoeken op patriot, of afstammeling. Bij een afstammeling wordt de afstammingsreeks naar de patriot gegeven, bij de patriot alle personen die lid geworden zijn van de DAR, nadat hun afstammingsreeks met bewijsstukken goedgekeurd was.
Een voorbeeld: patriot Abraham van Fleet (1760-1834), was korporaal en diende in New York en New Jersey. De database meldt de vindplaats van de stamboeken waar dit op gebaseerd is. Hij was getrouwd met Sarah Brown. Vijftien vrouwen zijn DAR-daughter geworden op basis van afstamming van hem. De afstammingsreeksen staan online, op de jongste generaties na. Die zijn vanwege de privacy afgeschermd.Een leuke database om eens verder mee te spelen.

Lincoln Memorial

National Mall
De rest van de middag bracht ik op het gebied tussen het Washington Monument en de Lincoln Memorial door, vooral het monument voor de gesneuvelden in de Vietnam Oorlog is indrukwekkend. De namen van 58.195 gesneuvelden zijn, in chronologische volgorde van het moment waarop ze tussen 1959 en 1975 gesneuveld zijn, in spiegelend marmer uitgehakt. Bij dit het monument ligt een vuistdik boek met van elke gesneuvelde de naam, geboortedatum, legeronderdeel, datum waarop gesneuveld en de vindplaats van zijn naam op het monument.
Het Lincoln Memorial is een indrukwekkend bouwwerk in neo-classicistisch stijl. Het gebouw is omgeven door 31 zuilen die de 31 Verenigde Staten uit de tijd van president Lincoln voorstellen. Binnen zetelt een gigantische Abraham Lincoln op een troon.  

Toen ik tussen de zuilen door naar buiten wandelde viel mijn oog op de woorden "I have" uitgebeiteld in het marmer. De rest vulde ik in gedachten aan: "a dream". De eerste woorden van de beroemde rede die Martin Luther King op 28 augustus 1963 op de trappen van het Lincoln Memorial hield, voor een menigte van een kwart miljoen mensen. Had iemand de eerste twee woorden niet nat gemaakt, dan was ik er zo voorbij gelopen.

`I have a dream ....`


(English summary)
On the first day of my visit to Washington I wanted to stay outside as much as possible, after a Salt Lak City conference week inside. On my way to the National Mall I accidently passed by the headquarters of the Daughters of the American Revolution. Genealogy! Five minutes later I found myself inside the building, visiting the museum and doing a tour in the building, guided by a DAR-daughter. In the library I asked if the librarian knew whether there are descendants of New-Netherlands immigrants that are recognized as ´patriots´ and who were used by applicants for DAR membership.The librarian suggested me to alk to her colleague, archivst Jane Douma, who has Dutch ancestry. Jane told me how to use the online DAR Genealogical Research System, with information on applicants, patriots and the ancestral lines between them.
After my visit to the DAR headquarters I continued my walk to the National Mall, where I visited the different war monuments and the Lincoln Memorial. Leaving the Memorial I accidently stepped on the stone with the engraved words "I had ... a dream", commemorating the speech Martin Luther King jr. held there August 28. 1963.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten